Jak wyciągnąć najwięcej ze szkolenia online? Sprawdzone wskazówki koordynatora PIKP

Spis treści

szkolenia online

Od kilku lat prowadzę szkolenia online i obserwuję jedno — uczestnicy bardzo różnią się w sposobie, w jaki podchodzą do nauki.

Dlaczego jedni wynoszą więcej ze szkoleń online, niż inni?
Jedni po prostu się logują i „oglądają”. Inni — pytają, notują, testują, wdrażają. To właśnie oni po kilku tygodniach wracają z efektami, które naprawdę robią różnicę.

Dlatego ten tekst nie jest instrukcją, a raczej kilkoma przemyśleniami, które mogą pomóc Ci więcej wyciągnąć z każdego szkolenia – niezależnie od tematu.

 

Zacznij jeszcze przed szkoleniem online

Najwięcej zyskujesz, gdy wchodzisz w zajęcia z konkretną intencją.
Zanim klikniesz „Dołącz”, poświęć chwilę, żeby zajrzeć do agendy i zadać sobie pytanie: „Czego naprawdę chcę się nauczyć?”

Warto tu zwrócić uwagę na dwie rzeczy. Pierwsza to zapoznanie się z materiałami jakie otrzymujesz przed szkoleniem. Druga to przemyślenie gdzie umiejętności, które będziesz nabywać będą dla Ciebie najbardziej przydatne. Zapisz dwie, trzy rzeczy, które chcesz zrozumieć lub zmienić w swojej pracy.
W badaniach Uniwersytetu Stanforda wykazano, że aktywowanie wcześniejszej wiedzy przed nauką znacząco zwiększa zapamiętywanie i skuteczność nauki (źródło).
Twój mózg po prostu szybciej „łapie kontekst”, gdy wie, czego szuka.

 

W trakcie szkolenia online — uczestnicz, nie oglądaj

Nie ma nic gorszego niż bierne słuchanie.
W PIKP tylko ok. 30% szkolenia to teoria, a reszta to praca praktyczna — ćwiczenia w grupach, testowanie narzędzi AI, wspólne rozwiązywanie zadań.
Z mojego doświadczenia: osoby, które notują w formie map myśli, aktywnie komentują i dopytują, zapamiętują znacznie więcej.

Nie bój się dopytywać — trenerzy naprawdę to lubią. Z pełnym przekonaniem mogę powiedzieć, że nie ma „głupich pytań” a zrozumienie tematu jest podstawą do dalszej nauki.
Dobre pytanie często otwiera dyskusję, której nie przewiduje nawet najlepszy scenariusz szkolenia. Często też skutkuje to ciekawym case study, które przyda się nie tylko Tobie.

 

Po szkoleniu — przetestuj po swojemu

Najważniejsze dzieje się po zakończeniu spotkania.
Jeśli wrócisz do notatek w ciągu 24 godzin i zrobisz ćwiczenia jeszcze raz, po swojemu, to właśnie wtedy wiedza zaczyna „siadać”.
Nie kopiuj tego, co było na ekranie – spróbuj na własnym przykładzie. Wykorzystaj potencjał który daje dostęp do narzędzi i rozwiązań jakie przedstawiono na szkoleniu.

W PIKP przez 7 dni po szkoleniu możesz jeszcze korzystać z narzędzi premium, więc to świetny moment, żeby popracować w swoim rytmie. To również doskonała chwila żeby przetestować własne pomysły i ewentualnie zderzyć je z pytaniami do trenera.

 

Ucz się z innymi

Albert Bandura, twórca teorii uczenia społecznego, udowodnił, że najlepiej uczymy się, obserwując i wymieniając doświadczenia z innymi (źródło).
Po szkoleniu odezwij się do kogoś, kto był na zajęciach – zapytaj, jak on wdrożył temat, co się udało, a co nie oraz jakie ma pomysły na dalszą pracę.
Takie krótkie rozmowy nie tylko inspirują, ale też porządkują własne wnioski i pomagają utrwalić zdobyte kompetencje w praktyce.

 

Co warto zapamiętać?

Szkolenia online nie muszą być tylko „odhaczonym” punktem w kalendarzu.
Mogą być impulsem do realnej zmiany – jeśli dasz sobie czas na refleksję, pytania i praktykę.
Z mojego doświadczenia to właśnie te trzy elementy – świadome przygotowanie, aktywne uczestnictwo i działanie po zajęciach – robią największą różnicę.
Warto więc podejść do nauki z uważnością: im bardziej zaangażujesz się w proces, tym szybciej zobaczysz efekty w codziennej pracy.

 

Chcesz sprawdzić, jak to działa w praktyce?

Sprawdź nasze szkolenia online z kompetencji przyszłości i poznaj narzędzia AI, które pomagają pracować mądrzej – nie więcej.
👉 www.pikp.pl/szkolenia

Jeśli mieszkasz w woj. śląskim, możesz dodatkowo skorzystać z dofinansowania nawet do 95%, co pozwala rozpocząć naukę przy minimalnym wkładzie własnym. Jeżeli mieszkasz w innym regionie kraju, skontaktuj się z nami, sprawdzimy możliwości dofinansowania w Twojej okolicy.

Źródła i inspiracje

  • Stanford Graduate School of Education – Activating prior knowledge improves student outcomes
    ed.stanford.edu
  • Albert Bandura – Social Learning Theory
    simplypsychology.org
  • „Analytical reasoning task reveals limits of social learning in networks” – PNAS Journal
    pmc.ncbi.nlm.nih.gov

 

Autor artykułu:

  • Tomasz Młyński

    Odpowiada za sprawną organizację każdego szkolenia i wspiera uczestników na każdym etapie, dbając o jasność, komfort i bezproblemowy przebieg zajęć.